سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 13 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
خبر عمومی سه شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۴:۱۳:۴۷

طبقه بندی ژئوشیمیایی نفت میدان‌های غرب خلیج فارس

باشگاه خبری فراساحل: رسوب گذاری وسیع در طی دوران‌های مختلف زمین شناسی سبب شده است که رسوبات غنی از مواد آلی در منطقه خلیج فارس نهشته و ذخایر هیدروکربوری قابل ملاحضه‌ای تشکیل شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از شانا، یکی از اهداف مطالعات ژئوشیمیایی در اکتشاف نفت، شناسایی سنگ مادر مولد نفت، ارزیابی توانایی هیدروکربوزایی آنها و کورولیشن میدان‌های نتی و سنگ‌های مادر و بررسی سیستم‌های نفتی است.


در همین راستا نفت میدان‌های نفتی بخش غربی خلیج فارس به همراه سنگ مادرهای احتمالی دوران دوم و سوم بررسی شدند. «دراین طبقه بندی ژئوشیمیایی نفت میدا‌ن‌های غربی خلیج فارس» که با هدف شناسایی سنگ منشأ و طبقه بندی ژنتیکی آنها انجام شده است، تاریخچه تدفین رسوبات با روش‌های مختلف ژئوشیمیایی مورد مطالعه قرار گرفته است. میدان‌های مورد مطالعه شامل میدان‌های ابوذر، نوروز، بهرگانسر، هندیجان، فروزان و دورد بوده که براساس پارمترهای مختلف مورد مطالعه به ٢ گروه کلی تفکیک شده‌اند.


گروه اول شامل نفت میدان‌های هندیجان، بهرگانسرو ابوذر است. این گروه از نفت‌ها با توجه به پارامترهای ژئوشیمیایی از سنگ مادر شیلی با سن ژوراسیک بالایی تا کرتاسه پایینی مشتق شده‌اند. گروه دوم مشتمل بر نفت میدان‌های درود، فروزان و نوروز است که از رسوبات کربناته با سن قدیم‌تر منشا گرفته‌اند.


نتایج حاصل از مطالعه بیومارکرها و نتایج بدست آمده از سلیر روش‌های ژئوشیمیایی به منظور مطالعه منشا، محیط رسوبی، فرآیندهای دیاژنز و کاتاژنز، مهاجرت و آلتراسیون‌های ثانویه تلفیق شدند که در این بررسی پیامد بیومارکری نفت‌ها نشان می‌داد سنگ مادر نفت گروه اول دارای لیتولوژی شیلی و سنگ مادر نفت‌های گروه دوم دارای لیتولوژی مارنی آهکی است. بر این اساس مطالعات ژئوشیمایی و مدلینک تاریخچه تدفین حوضه رسوبی، سازند گرو بهترین کاندید برای سنگ مادر مولد نفت میدان‌های نفتی گروه نخست و سازند مارنی – آهکی سورمه یا معادل‌های آن در بخش عربی خلیج فارس بعنوان سنگ مادر نفت‌های گروم دوم است.



  کد خبر : 1884
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :